În România, firmele de pază au luat
o amploare fără precedent în ultimii ani. Este un lucru benefic pentru că cei
care apelează la serviciile acestor societăţi pentru că au de unde alege şi îşi
pot impune propriile standarde de calitate a serviciilor pentru care plătesc.
Acest lucru se întâmplă doar teoretic pentru că din punct de vedere practic,
lucrurile stau altfel. Dar ce se întâmplă oare când în locul serviciilor
promise, beneficiarii primesc doar prestaţii de „toată jalea”?
Un exemplu edificator este cel
trimis de un cititor al cinstitului meu blog şi al înţepătoarelor sale postări.
Amicul meu, indignatul cititor, îmi
relatează cu lux de amănunte toată tărăşenia, punându-mi la dispoziţie dovezi
care nu pot fi contestate. Dar, ce s-a întâmplat de fapt?
Omul, a mers în data de 02.03.2013
la ora 13.30 la magazinul MEGA IMAGE – CRÂNGAŞI de unde a cumpărat o sticlă de
whisky Macnair’s. A plătit-o la una din casele de marcat şi urma să iasă din
magazin.
Domnul agent de pază LIXANDRU PETRE |
Întrebarea este: „Cum îşi permite agentul de pază să caute în sacoşa unui client fără a-i cere consimţământul pentru aceasta?” Oare acea sacoşă (geantă, poşetă, după caz) nu este proprietatea exclusivă a celui ce o deţine cu deplin drept?
Urmarea? Clientul s-a supărat foc şi
a reproşat agentului de pază că nu îşi cunoaşte meseria. Mai mult decât atât,
omul a început să-i „predea” un curs
scurt despre modul de executare a serviciului şi comportamentul în diferite
situaţii, lucru care l-a pus în inferioritate pe agentul de pază care nu prea ştia
ce are de făcut. Apoi, ca să fie „tacâmul
complet”, i-a solicitat agentului de pază neinstruit să-şi cheme pe şeful de
tură pentru a-l înştiinţa şi pe acesta despre cele întâmplate.
Soseşte şeful de tură, o doamnă
minionă cam de 1,45 m, simpatică ce-i drept, dar fără autoritate. Amicul meu
nemulţumit îi relatează cele întâmplate, fapt care atrage din partea „şefei” o mulţime de scuze şi de
regrete.
Şefa de tură căreia i s-a reclamat situaţia |
Omul nostru nu este mulţumit doar
cu aceste păreri de rău, drept pentru care, solicită ca aceasta să facă o
informare (raport) către şeful său ierarhic cu privire la cele întâmplate. Ca
să o impulsioneze, promite că va informa el personal conducerea DELTA FORCE
SOLUTIONS despre incident. De asemenea, amicul indignat, o informează pe şefa
agentului că va verifica dacă aceasta i-a respectat doleanţele.
Peste câteva ore, omul se întoarce
la magazin şi după ce a cumpărat câte ceva, merge la şefa de tură şi o întreabă
dacă a raportat incidentul. Întrebarea primeşte un răspuns pozitiv. La fel de
pozitivă este şi recunoaşterea faptului că agentul, şi nu numai el, nu este
instruit.
Din discuţia post-incident, cu
agentul de pază implicat, domnul PETRE LIXANDRU, reiese că acesta a greşit
regretabil.
Pe tot parcursul discuţiilor,
există o abundenţă de scuze şi fraze ca „Nu
se va mai întâmpla…” sau „Am greşit, recunosc. Asta este!”
Dovada celor afirmate, este
prezentă într-un material video: Click aici. Filmul recunoasterii faptelor prezentate
Din păcate, acesta nu este un incident izolat. Dacă aveţi curiozitatea să căutaţi pe Google sau pe alt motor de căutare astfel de incidente, veţi fi uimiţi câte astfel de situaţii pot exista. Aceste întâmplări, încep de la o postură şi o conduită demnă de catalogarea „bătaie de joc” şi se termină cu încălcări flagrante ale legislaţiei în vigoare.
Din păcate, acesta nu este un incident izolat. Dacă aveţi curiozitatea să căutaţi pe Google sau pe alt motor de căutare astfel de incidente, veţi fi uimiţi câte astfel de situaţii pot exista. Aceste întâmplări, încep de la o postură şi o conduită demnă de catalogarea „bătaie de joc” şi se termină cu încălcări flagrante ale legislaţiei în vigoare.
Ce părere aţi avea dacă la
societatea pe care o conduceţi, aţi avea un agent de pază ca şi domnul din
imagine? Multumesc pentru poză cinstitului blog http://mielu007.wordpress.com/ al domnului MIELU007.
Dar oare de ce se întâmplă asemenea
lucruri?
În primul rând, beneficiarii
serviciilor de pază, cum este cazul celor de la MEGA IMAGE, organizează
licitaţii pentru achiziţionarea acestor servicii. Scopul declarat este
îmbunătăţirea serviciului de pază.
Din informaţiile pe care le deţin
în acest moment, preţul pentru serviciul de pază de la MEGA IMAGE se situează
la o valoare situată sub 7 lei/oră/agent pază, criteriul de selecţie a
ofertelor fiind „preţul cel mai scăzut”. Astfel, o mulţime de firmuliţe,
care nu au cine ştie ce dotare sau bază umană de selecţie, se prezintă la
aceste licitaţii şi ofertează din greu cu preţuri fără acoperire, ajungându-se
şi la oferte de 6 lei/oră/agent pază. Am mai povestit despre aceasta în
postarea „Autorităţile statului încurajează evaziunea fiscală?”. Nu mai
intru în amănunte.
Cert este că, o oarecare firmă de
pază, câştigă licitaţia şi aduce cu sine pe agentul „X” care nu a făcut o pregătire înainte de a
intra în serviciu şi care este „plantat” în postul de pază pe criteriul „Noi
am adus omul, voi aţi adus banii?”.
Câţi dintre dumneavoastră, mergând
la serviciu dimineaţa, nu aţi observat acele microbuze care transportă spre
Bucureşti, venind din diverse sate sau comune, agenţi de pază înghesuiţi şi
transpiraţi după o călătorie fantastică spre obiectivele unde aceştia muncesc?
Îi vedeţi la capăt de linie,
somnoroşi, nebărbieriţi, mirosind a te miri ce, înjurându-se şi vorbind tare
colorat şi toate acestea la o sfântă cafea savurată dintr-un pahar de plastic,
cumpărată cu 1 leu de la un automat prăfuit din staţia RATB.
Cum poate un colos ca MEGA IMAGE să
se aştepte la calitate de la astfel de agenţi de pază?
Aici nu este vina agenţilor de
pază. Aici vorbim despre vina cumulată a celor care nu analizează temeinic
ofertele primite, a celor care nu instruiesc personalul din serviciul de pază,
a celor care vor sa facă bani mulţi şi repede oferind salarii de mizerie pentru
muncă până la limita puterilor, a celor care se joacă cu destinele oamenilor
prin neîncheierea contractelor de muncă echitabile, a neplătirii asigurărilor
şi a multor alte cauze.
Ştiaţi că un agent de pază munceşte
în medie 240 de ore pentru un salariu de 800 lei pe lună?
Viaţa este grea şi de multe ori
nedreaptă.
În cazul prezentat, nu îl învinuiesc
pe domnul agent LIXANDRU PETRE pentru comportamentul său, ci pe cei care
trebuiau să îl pregătească pentru executarea serviciului de pază. Dar, pentru
aceasta, trebuie să existe în cadrul societăţii de pază oameni care să se şi
priceapă la pregătirea personalului înainte de intrarea în serviciu. Trebuie să
existe oameni care să cunoască importanţa controalelor inopinate, oameni care
să remedieze orice neajuns, oameni care să aibă simţul datoriei şi onoarei şi oameni
care să aprecieze adevărata valoare a personalului din subordine.
Agenţii de pază, în proporţie
considerabilă, trebuie supuşi unui proces de modelare şi învăţare a unor
noţiuni. Se pleacă de la portul ţinutei şi se ajunge la diverse forme de
manifestare a comportamentului în timpul serviciului. Pentru a ajunge la
rezultate bune, trebuie acţionat cu tact şi răbdare.
Tot ce am spus până acum este o
utopie.
Va curge multă apă pe Dâmboviţa şi
vor trece mulţi ani până vom vedea astfel de lucruri înfăptuite...